ADUCEM DECIDENTUL MAI APROAPE DE VOI!

carousel-bg_0

MONITORIZĂM, ANALIZĂM ȘI SISTEMATIZĂM APLICAREA L52/2003, A TRANSPARENȚEI DECIZIONALE ÎN ROMÂNIA

RESPONSABILIZAREA AUTORITĂȚILOR PUBLICE ÎN ROMÂNIA

Solicităm lunar instituțiilor publice locale și centrale din România, informații privind gradul de transparență la nivelul deciziilor publice, prin intermediul platformei http://www.implicare-l52.ro.

Cum funcționează

 Viziunea asupra mecanismului

Această platformă este un instrument de monitorizare și analiză a aplicării Legii 52/2003 a Transparenței decizionale în România.

De ce să participați la această monitorizare?

  • Pentru că, dialogul cu Decidentul, chiar doar printr-o solicitare de informații, este un bun exercițiu democratic și micșorează “distanța“ de la Cetățean la Decident.
  • Pentru că, lună de lună puteți avea informații acurate privind activitatea Instituțiilor Publice în ceea ce privește gradul de transparență a Proiectelor de Hotărâre
  • Pentru că, acest exercițiu realizat cu consecvență, va responsabiliza în timp Instituțiile Publice privind transparența și dialogul cu societatea civilă
  • Pentru că, fiecare voce a fiecărui cetățean contează într-un TOT pe care ni-l dorim demult.
  • Pentru că, această platformă face acest mecanism simplu, rapid și la îndemâna oricui.

Care este principiul?

Noi punem la dispoziția cetățenilor și a societății civile,  o solicitare de informații standard, în baza Legii 544/2001, pe care oricine dorește poate să o trimită exclusiv prin intermediul acestei platforme, oricărei Primării a oricărui municipiu al României sau oricărui Minister. Pentru unitatea și comparabilitatea datelor, vom folosi ACEEAȘI solicitare de informații, lunar.

Ce ne dorim să aflăm prin această solicitare?

  1. Câte proiecte de acte normative au fost adoptate de către instituția adresată, în cursul lunii anterioare?
  2. Dintre proiectele de acte normative adoptate în cursul lunii anterioare, câte au fost supuse consultării publice, în baza Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică?
  3. Dintre proiectele de acte normative adoptate în cursul lunii anterioare, câte au fost modificate în urma procesului de consultare publică, derulat în baza Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică?
  4. Câte opinii scrise au fost colectate, în cursul lunii anterioare, de la cetățeni și asociații legal constituite, cu privire la proiectele de acte normative aflate în consultare publică, în baza Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică?
  5. Câte dezbateri publice din proprie inițiativă au fost organizate de către instituția adresată în cursul lunii anterioare, în baza Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică?
  6. Câte dezbateri publice la cererea organizațiilor societății civile au fost organizate de către instituția adresată., în cursul lunii anterioare, în baza Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică?
  7. Câte justificări în scris de nepreluare a recomandărilor, formulate și înaintate în scris de cetățeni și asociații legal constituite, au fost transmise de către instituția adresată., în cursul lunii anterioare, în baza Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică?

Cum funcționează?

CONTUL DE UTILIZATOR

  • Întâi de toate, vă invităm să vă creați un cont de utilizator pe această platformă. Numele dvs, localitatea și organizația reprezentată (dacă e cazul), vor fi inserate automat în viitoarele solicitari pe care dvs le veți transmite.
  • În decurs de maxim 12 ore veți primi un email de validare a contului de utilizator.

TRIMITEREA CERERILOR

  • între 1 și 5 ale lunii în curs, dvs vă veți putea autentifica în contul creat de dvs și veți putea accesa secțiunea TRIMITE  O SOLICITARE.
  • Pasul 1: Veți putea alege din lista Primăriilor/ Ministerelor, cea pe care o doriți (ATENTIE! Fiecare Primărie?Minister va primi O SINGURĂ solicitare lunar, așadar, veți putea opta pentru o Primărie/Minister unde nu se va fi fost trimis solicitare în acea lună)
  • Solicitarea o puteți transmite ca reprezentant de organizație, sau ca simplu cetățean. Această opțiune se va putea modifica în contul dvs de utilizator.
  • Solicitarea va fi generată automat cu cele 7 întrebări standard, cu denumirea Primăriei/Ministerului adresat, precum și numele dvs, conform art.6 al Legii 544/2001, pct. 3.
  • Pasul 2: Dvs veți putea opta pentru transmiterea solicitării cu semnătura dvs sau cu semnătura Academiei de Advocacy, ca reprezentant. În cazul în care veți opta pentru a semna personal, va fi necesar să tipăriți solicitarea generată, să o scanați și să o reîncărcați în platformă pentru a fi trimisă.
  • Pasul 3: după finalizarea semnăturii, puteți previzualiza cererea generată in format PDF, iar la accesarea butonului TRIMITE, cererea dvs va fi transmisă automat către Primăria/Ministerul pentru care ați optat.

PRIMIREA RĂSPUNSURILOR

  • În decurs de 10 zile lucrătoare de la transmiterea solicitărilor, vom prelua răspunsurile aferente, iar dvs veți primi o notificare privind aceasta.
  • În cazul în care Primăria/Ministerul respectiv a depășit termenul de 10 zile lucrătoare pentru transmiterea răspunsului, cererea dvs va fi luată în considerare ca nerezolvată de și va intra în statistici la o secțiune dedicată Primăriilor/Ministerelor care nu au răspuns solicitărilor conform prevederilor Legii 544/2001.

ANALIZAREA REZULTATELOR ȘI GENERAREA STATISTICILOR

  • Până la data de 25 a lunii în curs, se vor analiza și genera statisticile pentru luna anterioară
  • Statisticile vor fi vizibile după data de 25 a lunii în curs, la secțiunea REZULTATE

Ce rezultate imediate vom obține?

Analizând răspunsurile primite la cele 7 întrebări, vom obtine statistici infografice, unde se vor putea vizualiza rezultatele solicitărilor la nivel national, regional, judetean și local. Astfel, se va putea vedea cât de consecventă și cât de corectă din punct de vedere al Legii 52/2003 este activitatea Primăriilor?Ministerelor privind informarea cetățenilor asupra proiectelor de hotarâre, numărul recomandărilor venite de la cetățeni privind proiectele de hotărâre aflate în consultare publica, gradul de preluare a acestor recomandări înainte de adoptarea hotărârilor – adică cât de activă este participarea cetățenească la deciziile publice, atât de partea instituțiilor publice cât și de partea societății civile.

Pe de altă parte, din punct de vedere al gradului de implicare și interes al societății civile în decizia publică, și tocmai prin faptul că aceasta monitorizare este realizată de către cetățeni și reprezentați ai societății civile, statisticile vor evidenția inclusiv comunitățile și organizațiile active, care monitorizează autorități publice locale, regionale și/sau naționale de interes, precum și modul în care acestea o fac, respectiv constant, consecvent sau conjunctural, sporadic.

Aceste statistici vor fi diseminate public lună de lună, atât pe această platformă, cât și în mass-media. Atât statisticile, cât și arhiva de solicitări și răspunsuri vor putea fi vizibile la secțiunea REZULTATE din această platformă.

De reţinut!

  • Solicitarea se poate transmite doar intre datele de 1 si 5 ale lunii.
  • Nu vă descurajați dacă Primăria/Ministerul unde doriți să transmiteți solicitarea a primit deja o solicitare! Unul din aspectele importante ale acestei monitorizări este o acoperire geografică cât mai largă a solicitărilor, astfel că, vă încurajăm să optați pentru oricare altă Primărie/Minister disponibil.
  • Nu toate solicitările vor primi răspuns! Termenul de primire al răspunsului este de 10 zile lucrătoare. Neprimirea răspunsului sau primirea acestuia după acest termen, va fi parte dintr-o secțiune dedicată a statisticilor rezultate, cea a solicitărilor nerezolvate, conform Legii 544/2001.
  • Puteți trimite câte solicitări doriți, catre Primării/Ministere diferite. Totusi, pentru o statistică cât mai relevantă, încurajăm trimiterea solicitărilor cât mai răspândită geografic.
  • Încurajăm trimiterea de solicitări consecvent, lunar! Astfel, odată înscriși pe platformă, tot ceea ce trebuie să faceți e să accesați lunar secțiunea TRANSMITE O SOLICITARE, iar aceasta se va face în mod rapid și automatizat.
  • Numele dvs, localitatea și organizația reprezentată (dacă e cazul), setate la crearea contului de utilizator, vor fi inserate automat în solicitarile pe care dvs le veți transmite. Vă rugăm așadar, ca aceste informații să fie cât mai acurate.

Citiţi TERMENII ŞI CONDIŢIILE de utilizare

LEGEA 544/2001 A LIBERULUI ACCES LA INFORMAȚIA PUBLICĂ

LEGEA 544/2001 FOLOSITĂ ÎN MONITORIZAREA PROIECTELOR DE HOTĂRÂRE

Legea 544/2001 e calea spre dialogul cu decidentul. Chiar dacă gradul de transparență decizional este scăzut, putem afla informații privind activitatea decizională oricând. Trebuie doar să o folosim!

DE CE SĂ PARTICIPAȚI?

  • Pentru că, dialogul cu Decidentul, este un bun exercițiu democratic!
  • Pentru că, lună de lună puteți avea informații privind gradul de transparență al Instituțiilor Publice!
  • Pentru că, acest exercițiu realizat cu consecvență, va responsabiliza în timp Instituțiile Publice privind transparența și dialogul cu societatea civilă!
  • Pentru că, această platformă face acest mecanism simplu, rapid și la îndemâna oricui.

Cei care cred că doresc să se implice sunt invitați pentru detalii să acceseze site-ul www.coalitia52.ro și să se înscrie la activitățile proiectului.

Orice experiență nouă este mult mai benefică decât așteptarea.

Persoană de contact: Sorana Greuceanu – asistent proiect, tel.0728086998, e-mail: sorana.greucean@advocacy.ro.

Campaniile Coaliţiei 52 – conştientizare, monitorizare, consolidare, influenţare

Proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Conţinutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a granturilor SEE 2009-2014.
Întreaga răspundere asupra corectitudinii şi coerenţei informaţiilor prezentate revine iniţiatorilor website-ului.

Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org.

Anunțuri

Etichete:, , , , , ,

About comunitateadeadvocacy

COMUNITATEA DE ADVOCACY este o organizație care sprijină demersurile societății civile și a mediului de afaceri în amendarea politicilor publice relevante, încurajează participarea membrilor comunităților și a întreprinzătorilor privați la elaborarea deciziei publice, promovează asistenţa tehnică şi tehnicile profesionale de advocacy pentru orice grup interesat al societăţii civile cu onestitate, demnitate, respect reciproc, transparenţă şi responsabilitate socială, în scopul consolidării sistemului de democraţie participativă. COMUNITATEA DE ADVOCACY urmărește dezvoltarea sectoarelor, social și privat, prin programe de consultanță, monitorizare, cercetare, instruire și reprezentare. COMUNITATEA DE ADVOCACY sprijină prin toate inițiativele și activitățile sale, creerea unei economii de piață bazată pe libera inițiativă, spirit antreprenorial, responsabilitate socială și corporativă. INFLUENȚĂM POLITICILE PUBLICE O societate civilă bine informată şi participativă la luarea deciziei publice este pilonul principal pe care se construieşte democraţia. Evidenţierea prin care o anume comunitate sau naţiune a identificat şi este pe drumul democraţiei şi al economiei de piaţă este semnalată prin situaţiile în care cetăţenii încep să se implice în a-şi exprima opinii în mod public şi bine conturat, atunci când aceştia pot dentifica şi propune soluţii de rezolvare a unor probleme publice care îi afectează. Pentru a lua parte la decizia publică, electoratul trebuie să fie bine pregătit, bine educat în elaborarea politicilor publice şi a procedurilor legislative. Deşi s-au înregistrat progrese substanţiale în participarea mediului de afaceri la decizia publică, la influenţarea politicilor economice care îl afectează, mai sunt paşi de urmat până a constata că sectorul de afaceri are o voce unitară, conjugată în raport cu decidenţii politici. Deşi s-au îmbunătăţit tehnicile de transparentizare a procesului de elaborare a politicilor publice şi de responsabilizare a emitenţilor de proiecte de acte normative publice, se constată totuşi un mare grad de formalism în aplicarea acestora. Unul dintre motivele identificate de Comunitatea de Advocacy este necunoaşterea unor metode şi tehnici adecvate prin care liderii de afaceri, pe de-o parte, şi oficialii publici, pe de altă parte, să-şi îmbunătăţească abilităţile profesionale de influenţare legislativă, în mod transparent şi responsabil. Din această perspectivă, Comunitatea de Advocacy şi-a propus să pregătească liderii de afaceri şi mediul politic pentru un dialog constructiv de modelare a politicilor publice şi să-i echipeze cu instrumentele potrivite pentru implementarea reformei democratice.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: