Raportul de progres al POSDRU în urma auditului cerut de CE!


In ciuda secretomaniei ce inconjoara subiectul legat de remedierea pana in 6 octombrie a deficientelor constatate de Comisia Europeana, pentru a evita suspendarea platilor, ARC si initiativa Fonduri Europene-Manual de Fraudare va prezinta in exclusivitate Raportul de progres al POSDRU. Documentul ne-a fost transmis de o sursa care a dorit sa-si pastreze anonimatul. Este pentru prima data cand un asemenea document din bucataria interna a gestionarii fondurilor europene este adus la cunostinta opiniei publice. Avand in vedere importanta accesului la informatie pentru cei aproape 2 milioane de beneficiari ce sunt direct afectati, am decis sa postam in integralitate documentul primit si care se intituleaza Raportul de progres privind Planul de acţiune pentru îndeplinirea recomandărilor din Proiectul de raport de audit de sistem al Programului Operaţional 2007RO051PO001 – Dezvoltarea resurselor umane (DRU) A-Rep № 2012-1445/20.06.2012 emis ca urmare a misiunii de audit a DG Ocupare din perioada 2-6 aprilie si 3-11 mai 2012.

Descarca si citeste Raportul de progres dand un click pe acest link: Romania Curată.

Acest Raportul de progres ce urma a fi inaintat Comisiei Europene a fost cerut de societatea civila pentru a intelege care sunt dimensiunile dezastrului, impreuna cu alte documente, respectiv Memorandumul privind masurile de remediere a implementarii Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, Planul de actiune elaborat pentru remedierea acestor deficiente precum si Modalitatea de calcul a corectiei de 25% ce va fi aplicata “asupra cheltuielilor proiectelor care deja au fost platite, rambursate pana la aceasta ora”. In luna septembrie, am scris despre solicitatea transmisa de Academia de Advocacy adresata Ministerelor Muncii Familiei si Protectiei Sociale si celui al Afacerilor Europene precum si Secretariatului General al Guvernului ca, potrivit legii 544/2001 a liberului acces la informatiile de interes public, sa fie transmise aceste informatii. SGG a indrumat, in termenul scurt, de 10 zile, petentul catre Ministerul Muncii, singurul in masura a oferi raspunsul. Ministerul Afacerilor Europene a anuntat ca pentru a putea raspunde ii sunt necesare nu 10, ci 30 de zile, la finalul carora a raspuns ca numai acelasi Minister al Muncii ar putea raspunde. Numai ca reprezentantii Ministerului Muncii au oferit un raspuns halucinant: “Nu va putem transmite aceste documente in copie intrucat au caracter special si nu pot fi transmise altor entitati”.

Ei bine, daca Ministerul Muncii, care gestioneaza AM POSDRU, a refuzat constant sa fie transparent, poate ca macar acum, cand surse anonime au decis sa transmita informatii publicului – documentul a fost transmis de sursa care a dorit sa-si pastreze anonimatul la nici două zile după lansarea inițiativei „Manual de fraudare – Fonduri europene (http://fondurieuropene.romaniacurata.ro/ ) – reprezentantii executivului vor decide sa explice opiniei publice detaliile incluse in Raportul de progres. Este, de asemenea, un bun impuls ca ministerul insusi sa faca publice si celelalte documente cerute de societatea civila pentru ca ele sa fie analizate impreuna cu beneficiarii directi care sa fie invitati la consultari, nu tratati de sus iar pozitia lor ignorata.
Documentul pe care ARC si initiativa Fonduri Europene-Manual de Fraudare l-au primit si pe care va invitam sa-l cititi contine descrierea constatarilor in cazurile verificate, recomandarile care au fost facute de catre AM POSDRU, actiunile privind verificarile proiectelor in implementare, actiunile propuse pentru remedierea celor constatate, termenele alocate cat si actiunile realizare pana la data de 31 august 2012.

Printre deficientele constatate regasim:

Aprobari de proiecte cu bugete neviabile, cu salarii disproportionate si cu achizitii nejustificate, din cauza unui proces de evaluare necorespunzator sau a faptului ca opinia evaluatorilor nu a fost luata in considerare;

Indrumarile catre beneficiari furnizate de AM sunt deficitare. Normele nationale de eligibilitate sunt ambigue, in masura in care acestea permit o alocare si o utilizare ineficienta a resurselor pentru punerea in aplicare a proiectelor;

Verificarile de management prezintă o deficienta sistemica in ceea ce priveşte metodologia aplicata pentru eşantionarea documentelor justificative, ceea ce conduce la un volum foarte limitat de documente justificative controlate. In plus, verificarile nu acoperă in mod suficient aspecte precum desfăşurarea reala a activităţilor, dubla finanţare etc;

Controalele la fata locului nu acoperă elementele complementare de asigurare, precum desfasurarea reala a activitatilor si achizitiile publice;

AM a identificat achizitiile publice (AP) ca fiind un domeniu de risc. Cu toate acestea acestea, controalele privind AP au loc numai in cursul vizitelor financiare la fata locului, care sunt efectuate pe baza unui esantion. In consecinta, doar o mica parte din cheltuielile referitoare la AP sunt controlate. In plus, nu exista niciun control critic realizat de AM POSDRU cu privire la planul de achizitii publice prezentat de beneficiari;

Eligibilitatea grupului tinta nu este controlata in mod eficace pentru a garanta ca doar participantii care apartin grupului-tinta sunt implicati in proiect;

Riscul de dubla finantare este ridicat, deoarece nu exista niciun control incrucisat al cheltuielilor beneficiarilor implicati in proiecte multiple in acelasi timp.

In document sunt incluse, de asemenea, deficientele constatate la verificarile unor beneficiari directi si care au fost masurile propuse pentru rezolvarea acestora.

Autoritatea de management a Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AM POSDRU) trebuia deci sa remedieze pana astazi, 6 octombrie, deficientele constatate de Comisia Europeana, pentru a evita suspendarea platilor. Reprezentantii Ministerului Afacerilor Europene considerau recent ca misiunea este una „imposibila”. Ministerul Muncii ce spune opiniei publice? Care au fost masurile luate si care este situatia in privinta suspendarii platilor?
Citeste si
Prin FONDURI EUROPENE – MANUAL DE FRAUDARE cautam verigile slabe ale structurii de gestionare a banilor europeni
Caracterul special al unor documente, invocat abuziv. Ministerul Muncii refuza sa transmita informatii despre remedierea deficientelor POSDRU
Cum afecteaza blocarea fondurilor POSDRU deopotriva medici si pacienti. Un proiect al SMURD, pus in pericol de absenta finantarii europene

Scrie ARC si initiativei Fonduri Europene-Manual de Fraudare daca ai si alte sesizari referitoare la gestionarea banilor europeni.

Sursa: Romania Curată

Anunțuri

About comunitateadeadvocacy

COMUNITATEA DE ADVOCACY este o organizație care sprijină demersurile societății civile și a mediului de afaceri în amendarea politicilor publice relevante, încurajează participarea membrilor comunităților și a întreprinzătorilor privați la elaborarea deciziei publice, promovează asistenţa tehnică şi tehnicile profesionale de advocacy pentru orice grup interesat al societăţii civile cu onestitate, demnitate, respect reciproc, transparenţă şi responsabilitate socială, în scopul consolidării sistemului de democraţie participativă. COMUNITATEA DE ADVOCACY urmărește dezvoltarea sectoarelor, social și privat, prin programe de consultanță, monitorizare, cercetare, instruire și reprezentare. COMUNITATEA DE ADVOCACY sprijină prin toate inițiativele și activitățile sale, creerea unei economii de piață bazată pe libera inițiativă, spirit antreprenorial, responsabilitate socială și corporativă. INFLUENȚĂM POLITICILE PUBLICE O societate civilă bine informată şi participativă la luarea deciziei publice este pilonul principal pe care se construieşte democraţia. Evidenţierea prin care o anume comunitate sau naţiune a identificat şi este pe drumul democraţiei şi al economiei de piaţă este semnalată prin situaţiile în care cetăţenii încep să se implice în a-şi exprima opinii în mod public şi bine conturat, atunci când aceştia pot dentifica şi propune soluţii de rezolvare a unor probleme publice care îi afectează. Pentru a lua parte la decizia publică, electoratul trebuie să fie bine pregătit, bine educat în elaborarea politicilor publice şi a procedurilor legislative. Deşi s-au înregistrat progrese substanţiale în participarea mediului de afaceri la decizia publică, la influenţarea politicilor economice care îl afectează, mai sunt paşi de urmat până a constata că sectorul de afaceri are o voce unitară, conjugată în raport cu decidenţii politici. Deşi s-au îmbunătăţit tehnicile de transparentizare a procesului de elaborare a politicilor publice şi de responsabilizare a emitenţilor de proiecte de acte normative publice, se constată totuşi un mare grad de formalism în aplicarea acestora. Unul dintre motivele identificate de Comunitatea de Advocacy este necunoaşterea unor metode şi tehnici adecvate prin care liderii de afaceri, pe de-o parte, şi oficialii publici, pe de altă parte, să-şi îmbunătăţească abilităţile profesionale de influenţare legislativă, în mod transparent şi responsabil. Din această perspectivă, Comunitatea de Advocacy şi-a propus să pregătească liderii de afaceri şi mediul politic pentru un dialog constructiv de modelare a politicilor publice şi să-i echipeze cu instrumentele potrivite pentru implementarea reformei democratice.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: