PROBLEME DE TRANSPARENTA – TI Romania a realizat un studiu bazat de receptivitatea instantelor si parchetelor la solicitarile facute in baza Legii 544/2001

Modul in care instantele si parchetele inteleg sa raspunda solicitarilor venite din partea celor interesati in baza prevederilor Legii fundamentale si a Legii 544/2001 care garanteaza accesul liber si neingradit al persoanei la orice informatii de interes public a fost analizat, printr-un studiu amplu, de catre Transparency International Romania, ONG al carui director executiv este Victor Alistar (foto). TI-Ro a dat publicitatii acest studiu la finele acestei saptamani, cu ocazia sarbatorii Zilei Internationale a Dreptului, acesta reprezentand o continuare a studiului realizat in 2011, dar de aceasta data au fost monitorizate si aspecte ce tin de administrarea si functionarea parchetelor.
In perioada aprilie-iunie 2012, TI Romania a transmis la nivelul tuturor instantelor, parchetelor si structurilor de parchete specializate (DNA si DIICOT) din tara cererii de informatii, continand un numar total de 100 de intrebari privind diferite informatii cu caracter public din urmatoarele arii tematice, ce tin de bugetul instantelor si parchetelor, regulament si organizare, distribuirea aleatorie a dosarelor, statistica judiciara, sesizari, sanctiuni etc.
Toate cererile de informatiii de interes public au fost transmise prin e-mail sau prin fax instantelor, parchetelor si structurilor specializate ale acestora insotite de solicitarea de a transmite raspunsul in format electronic. In total au fost transmise 11040 de intrebari adresate unui numar de 240 de instante si 13175 de intrebari adresate unui numar de 244 de parchete si unitati specializate ale acestora. Cea mai mare rata de raspuns complet, conform studiului, apartine tribunalelor (70 la suta din solicitarile transmise primind raspuns complet in 30 de zile), urmate de Curtile de Apel (69 la suta) si judecatorii (48 la suta).
Intresant este ca la intrebarea “care este procedura pe care un justitiabil trebuie sa o urmeze pentru a beneficia de ajutor public judiciar?”, toate instantele au dat in proportie foarte mare raspunsuri partiale, iar referitor la bugetele instantelor, cele mai putine raspunsuri (4 la suta) au fost date de judecatorii.
La studiul respectiv mai adaugam noi, ca deficienta in ce priveste transparenta activitatii instantelor si parchetelor, faptul ca in majoritatea raspunsurilor acordate mass-media se secretizeaza numele persoanelor din rechizitorii sau din lucrarile disciplinare (desi prin aceasta nu se incalca Legea protectiei datelor personale), ceea ce ingreuneaza posibilitatea jurnalistilor de a informa cetateanul in timp util, precum si faptul ca multe dintre solicitari, chiar daca nu au un grad de complexitate care sa necesite trecerea timpului de 30 de zile, nu primesc un raspuns imediat, chiar daca este legat de un eveniment la zi.

Anunțuri

About comunitateadeadvocacy

COMUNITATEA DE ADVOCACY este o organizație care sprijină demersurile societății civile și a mediului de afaceri în amendarea politicilor publice relevante, încurajează participarea membrilor comunităților și a întreprinzătorilor privați la elaborarea deciziei publice, promovează asistenţa tehnică şi tehnicile profesionale de advocacy pentru orice grup interesat al societăţii civile cu onestitate, demnitate, respect reciproc, transparenţă şi responsabilitate socială, în scopul consolidării sistemului de democraţie participativă. COMUNITATEA DE ADVOCACY urmărește dezvoltarea sectoarelor, social și privat, prin programe de consultanță, monitorizare, cercetare, instruire și reprezentare. COMUNITATEA DE ADVOCACY sprijină prin toate inițiativele și activitățile sale, creerea unei economii de piață bazată pe libera inițiativă, spirit antreprenorial, responsabilitate socială și corporativă. INFLUENȚĂM POLITICILE PUBLICE O societate civilă bine informată şi participativă la luarea deciziei publice este pilonul principal pe care se construieşte democraţia. Evidenţierea prin care o anume comunitate sau naţiune a identificat şi este pe drumul democraţiei şi al economiei de piaţă este semnalată prin situaţiile în care cetăţenii încep să se implice în a-şi exprima opinii în mod public şi bine conturat, atunci când aceştia pot dentifica şi propune soluţii de rezolvare a unor probleme publice care îi afectează. Pentru a lua parte la decizia publică, electoratul trebuie să fie bine pregătit, bine educat în elaborarea politicilor publice şi a procedurilor legislative. Deşi s-au înregistrat progrese substanţiale în participarea mediului de afaceri la decizia publică, la influenţarea politicilor economice care îl afectează, mai sunt paşi de urmat până a constata că sectorul de afaceri are o voce unitară, conjugată în raport cu decidenţii politici. Deşi s-au îmbunătăţit tehnicile de transparentizare a procesului de elaborare a politicilor publice şi de responsabilizare a emitenţilor de proiecte de acte normative publice, se constată totuşi un mare grad de formalism în aplicarea acestora. Unul dintre motivele identificate de Comunitatea de Advocacy este necunoaşterea unor metode şi tehnici adecvate prin care liderii de afaceri, pe de-o parte, şi oficialii publici, pe de altă parte, să-şi îmbunătăţească abilităţile profesionale de influenţare legislativă, în mod transparent şi responsabil. Din această perspectivă, Comunitatea de Advocacy şi-a propus să pregătească liderii de afaceri şi mediul politic pentru un dialog constructiv de modelare a politicilor publice şi să-i echipeze cu instrumentele potrivite pentru implementarea reformei democratice.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: